Masterclass - Samuel Bianchini

Samuel Bianchini's masterclass will take place on September 16, 2022 from 6 pm to 8 pm and September 17, 2022 from 10 am to 6 pm. For the occasion, Bianchini will present the way in which he conceives the implementation of an operational aesthetic. This would be based on active and even interactive contextualized artistic devices combining aesthetic, symbolic and technical dimensions. Their implementation very often calls, upstream, for instrumental research work and, downstream, for maintenance issues. Often seen as a problem to be overcome, this maintenance can also reveal interdependent links that need to be taken care of. From now on, it is also a cooperative aesthetic that must be considered, integrating ecological, economic and even political factors. This masterclass will be a privileged pause to reflect and experience the elaboration of this type of work involving particularly current multidimensional cooperation factors. The activity is offered thanks to the Première Ovation measure of Quebec City.



Légende de l'image : Fossilation. Installation, 2021. Membrane en bioplastique, dispositif de captation d'énergie résiduelle du bâtiment en interaction avec la lumière. Exposition “Matières d'image”, festival Hors Pistes 2021, Centre Pompidou, Paris. Photo : Samuel Bianchini.

Un projet élaboré collectivement par Brice Ammar-Khodja, Alexandra Bachmayer, Samuel Bianchini, Marie-Pier Boucher, Didier Bouchon, Maria Chekhanovich, Matthew Halpenny, Alice Jarry, Raphaëlle Kerbrat, Annie Leuridan, Vanessa Mardirossian, Asa Perlman, Philippe Vandal, Lucile Vareilles, dans le cadre d’une collaboration internationale entre trois équipes de recherche-création (Le Speculative life Biolab de l’Institut Milieux, Université Concordia, Montréal ; Le groupe de recherche Reflective Interaction d'EnsadLab - laboratoire de l’École nationale supérieure des Arts Décoratifs – Université PSL ; Université de Toronto Mississauga), avec le soutien du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH), de la Chaire arts et sciences de l’École polytechnique, de l’École des Arts Décoratifs - PSL et de la Fondation Daniel et Nina Carasso, d’Hexagram – Réseau international de recherche-création en arts, cultures et technologies et de l’Institut Milieux pour les arts, la culture et la technologie de l'Université Concordia.

 


Légende de l'image : Fossilation. Installation, 2021. Membrane en bioplastique, dispositif de captation d'énergie résiduelle du bâtiment en interaction avec la lumière. Exposition “Matières d'image”, festival Hors Pistes 2021, Centre Pompidou, Paris. Photo : Samuel Bianchini.
Un projet élaboré collectivement par Brice Ammar-Khodja, Alexandra Bachmayer, Samuel Bianchini, Marie-Pier Boucher, Didier Bouchon, Maria Chekhanovich, Matthew Halpenny, Alice Jarry, Raphaëlle Kerbrat, Annie Leuridan, Vanessa Mardirossian, Asa Perlman, Philippe Vandal, Lucile Vareilles, dans le cadre d’une collaboration internationale entre trois équipes de recherche-création (Le Speculative life Biolab de l’Institut Milieux, Université Concordia, Montréal ; Le groupe de recherche Reflective Interaction d'EnsadLab - laboratoire de l’École nationale supérieure des Arts Décoratifs – Université PSL ; Université de Toronto Mississauga), avec le soutien du Conseil de recherches en sciences humaines du Canada (CRSH), de la Chaire arts et sciences de l’École polytechnique, de l’École des Arts Décoratifs - PSL et de la Fondation Daniel et Nina Carasso, d’Hexagram – Réseau international de recherche-création en arts, cultures et technologies et de l’Institut Milieux pour les arts, la culture et la technologie de l'Université Concordia.






Vous aimez?

Partagez cette programmation sur les différents réseaux sociaux.

Partage: